Avustuskohteet

Sharewoodissa on 49 upeaa avustuskohdetta. Valitse kohteesi ja liity hyväntekijäksi.

Kirjoitettu: 9.2.2018
Matkakertomus Deturin matkasta Kreetalle Plataniakseen - lokakuu 2017

I love Crete - ja minä kun niin rakastan Kreetaa ja mikä ihaninta asiassa, niin Detur on lanseerannut myyntiin Kreetan ikävää ja matkakuumettani helpottamaan suorat lennot Kuopiosta Kreetalle <3

Ja miksi minä sitä Kreetaan niin rakastankin, siis ei se johdu laisinkaan maan kreikkalaisista miehistä, vaan Kreetan ilmapiiristä ja ystävällisistä ihmisistä siellä. Kreetan sama aikavyöhyke Suomen kanssa on iso +plussa matkatessa. Ja se, että ainakin minä pystyn juomaan Kreetalla sitä hanavettä, niin kuin Suomessakin ja ainakaan minulle ei siitä tule mitään seuraamuksia. Kreikankieltä en valitettavasti osaa laisinkaan harmi, mutta koska olen lukenut joskus aikoja valovuosia sitten venäjää, niin muistan vielä jotenkin niitä erikoisia aakkosia ja tavailen joitakin kreikankielisiäkin sanoja niiden aakkosten avulla. Toki joitakin kohteliaita palvelusanoja tarttuu sitten väkisinkin huonomuistisen ja huono-oppisenkin turistin päähän, kun niitä tarpeeksi useasti ystävällisesti kreikankielellä toistellaan, kali méra kali órexi parakaló...

Matkakumppani kanssa varasimme jo tammikuussa Matkamessujen aikoihin Deturin suoran lennon Kuopiosta Haniaan, mutta kohteeksemme tarkentui vasta myöhemmin Platanias, kun matkaseurueeseemme liittyi myös lapsenlapseni Kasper vanhempineen. Lensimme lokakuun ensimmäisellä viikolla noin klo 23.45 alkaen noin reilun neljä tuntia Kuopiosta Rissalasta Kreetalle Haniaan Deturin Aigean Airlines yölennolla ja olimme aikaisin aamulla klo 4 paikkeilla perillä Hanian lentokentällä ja jatkoimme Deturin yöbussilla kohteessamme. Meillä ei ollut ruokia lennolla, koska se oli yölento. Sain nukuttua lennon aikana ja niin sai moni muukin...

Olimme valinneet Porto Platanias Village Hotellin majapaikaksemme. Se sijaitsee ihan keskeisell√§ paikalla Plataniaksen keskustassa. Hotellissamme olisi ollut tarjolla my√∂s all inclusive, mutta valitsimme kuitenkin pelk√§n puolihoidon. Meit√§ lomamatkaajia ja Kreetan yst√§vi√§ oli matkaseurueessamme yhteens√§ nyt viisi henkil√∂√§. Nuorin meist√§ oli mummon kulta Kasper, h√§n oli juuri syyskuussa t√§ytt√§nyt 2 vuotta. Meill√§ oli Studio-huoneisto, keitti√∂nurkallinen yksi√∂ pihan√§kymin sek√§ Kasperin perheell√§ oli keitti√∂nurkallinen kaksio, jossa oli kaksi parveketta ja n√§kym√§t uima-altaalle sek√§ merelle. Hotellimme puolihoito oli ihan riitt√§v√§ aamiaisineen ja illallisineen, niin ett√§ p√§√§simme lis√§ksi Plataniaksen ravintoloihin lounastamaan Kasperin kanssa ja makustelemaan eri ravintoloiden keitti√∂iden kreikkalaisia antimia, nam sanoi Kasperkin ja s√∂i hyv√§ll√§ ruokahalulla, meist√§ aikuisista puhumattakaan - √§hkyh√§n siin√§ meinasi joka p√§iv√§ tulla ja silm√§t s√∂iv√§t enemm√§n kuin maha veti... Illalla ihan intiimisti kahden aikuisen kesken nautiskelimme leppoisasta joutenolosta ja nautimme paikallista 5% olutta Mythosta sek√§ otimme verenkiertoa elvytt√§v√§t j√§√§kylm√§t Ouzo-napanterit ennen maate menoa.

Lokakuun alun s√§√§ suosi meit√§ matkalaisia ja saimme nauttia auringosta ja l√§mm√∂st√§ ilman sateita. Kasperilla kului aika hotellimme omalla lasten uima-altaalla ja leikkikent√§ll√§ sy√∂nnin ja p√§iv√§unien tahdittamana. Unissaankin Kasper hoki √§√§neen omalla 2-vuotiaan kielell√§√§n ja sanavarastollaan, ett√§ nunu tui (suomenna: min√§ uin). Min√§ ja matkakaverini oioimme paljon koipia pitkin Kissamou-katua edes takaisin Plataniaksen keskustassa ja v√§h√§n Agia Marinankin puolella. Min√§ shoppailin Plataniaksen putiikeissa ja supermarketeissa, mutta en itse√§ni kipe√§ksi shoppaillut, enk√§ lomabudjettiani ylitt√§nyt t√§ll√§ kertaa, niin kuin viime lomamatkalla juuri t√§√§ll√§ Plataniaksessa, mutta siis koko lomabudjettini kuitenkin t√∂rs√§sin t√§n√§kin vuonna. Hotellimme alueella majaili useita kissoja ja l√§ht√∂p√§iv√§n√§ annoimme niille paaljon l√§heisest√§ Inka-marketista ostettua kissanruokaa. Huomasimme my√∂s, ett√§ yhdell√§ naaraskissalla oli jopa monta pentua l√§hist√∂ll√§ piilossa ryteik√∂ss√§ ja se kissaemo k√§vi niit√§ siell√§ imett√§m√§ss√§ salaa katseilta.

Paluulento ei sitten mennytkään ihan niin kuin Strömsössä, vaan lähdimme matkaan 1,5 tuntia myöhässä varmaankin teknisen vian takia vasta noin klo 18.20 ja olimme perillä Kuopiossa sitten kuitenkin vain aikataulusta tunnin myöhässä klo 22.20. Kasper meinasi vähän hermostui lennon odotteluun Kreetan päässä Hanian lentokentällä. Hän juoksenteli pitkin odotusaulaa ja huuteli mummu tööt (suomenna: mummu seis), kun yritin seurata ja vahtia häntä siellä ihmisten joukossa. Nyt mummu tööt.

Kirjoittelen nyt tätä matkakertomustarinaani haikein mielin seuraavaa Kreetan matkaa odotellessani ja surffailen tuolla Deturin Kreetan sivustoilla lämpimikseni tänä helmikuun kipakkana pakkaspäivänä armon vuonna 2018, näyttäisi olevan tällekin vuodelle suoria lentoja Kuopiosta Kreetalle... <3

Kreetanterkuin - Silja

< /div>

Kommentit (5)

| 11.2.2018 - 21:10

Tämä kommentti näkyy vain kirjautuneille käyttäjille

| 9.2.2018 - 19:18

Raija Pekkanen | 9.2.2018 - 16:29

Minulla on ikävä kokemus Ateenan bussista,tulin siinä ryöstetyksi,onneksi ei ollut paljon rahaa mukana, mutta ajokortti oli ja meni.

HEIKKI REMES | 9.2.2018 - 13:50

HIENOA,KIITOS MUKAVASTA MATKAKERTOMUKSESTA

| 9.2.2018 - 13:08

Tämä kommentti näkyy vain kirjautuneille käyttäjille

Hei Hyväntekijä - tilaa Sharewoodin uutiskirje!

Saat etuja, tarjouksia ja kilpailukutsuja sekä uutiskirjeen kerran kuukaudessa.
Tule mukaan. Hyvän tekeminen tekee onnelliseksi - tutkitusti.

ps. Jos olet rekisteröitynyt Sharewoodiin, saat uutiskirjeen ja edut automaattisesti.