Avustuskohteet

Sharewoodissa on 49 upeaa avustuskohdetta. Valitse kohteesi ja liity hyväntekijäksi.

Kirjoitettu: 9.2.2018
Matkakertomus Tjäreborg suora lento Kuopiosta - Las Palmas - kohde Playa del Ingles 2018

Niinpä mistä aloittaisin mä matkakertomuksen tään Tjäreborgin tämänvuotisen 2018...
Tänä vuonna suuntasimme jälleen kerran tammikuun lopussa kahdestaan Tjäreborgilla suoraan Kuopiosta Rissalasta Kanarialle Las Palmasiin ja valitsimme tämän vuoden lomakohteeksemme Playa del Inglesin elikkä tuttavallisemmin Dingelin. Niin kätevää, niin mukavaa ja kaikkea muutakin ihanuutta on lähteä lomamatkalle suoraan omalta kotikentältä. Ei tarvitse miettiä kuka on kuskina ja minnenkkä asti ajetaan, että Helsinkiinkö vai Ouluun vai että minnekkä asti kuskin pitäisi jaksaa painaa kaasua jopa yöaikaan, vaan riittää että kotikentälle Kuopioon. Raaskii jopa ottaa taksinkin, niin ei tarvitse sitten talviaikaan kaivaa omaa autoa lentokentän parkista, vaikka avointa parkkitilaa taivasalla kyllä Kuopiossakin on mukavasti.

Matkalle lähtö ei kyllä sujunut niin kuin Strömsössä, vaan meidän lähtöpäivänä keskiviikkona oli todella paha lumimyräkkä melkeistä koko Suomessa. Lentoja peruttiin Helsinkiä myöten ja lennot olivat pahasti myöhässä. Meidän kone oli kyllä tullut Las Palmasista melkeistä tunnin etuajassa Kuopioon suotuisten myötätuulien ansioista, mutta meidänpä lähtö viivästyi sen lumimyräkän takia siitä aikataulun mukaisesta klo 17.35 ajasta noin tunnin ja vartin päälle. Ja siitähän sitten seurasi se myös, että meidän piti tehdä välilasku Pohjois-Espanjassa Reusissa ja tankata lisää polttoainetta ja päivittää lentosuunnitelma ennen kuin pääsimme jatkamaan kohti Las Palmasin lentokenttää. Olimme Las Palmasissa myöhässä aikataulusta tasan kolme tuntia elikkä kun meidän olisi pitänyt laskeutua sinne klo 22.20 niin laskeuduimme vasta klo 1.20 paikallista Espanjan aikaa. Hotellimme Occidental Margaritas oli Las Palmasista katsoen toisena hotellina matkalaisten saapumisjärjestyksessä. Saimme huoneemme jouhevasti, mutta emme enää jaksaneet lähteä hotellimme tarjoamalle yöpalalle, joka olisi ollut tarkoitettu myöhäisille tulijoille. Pääsimme sitten vihdoin sänkyyn koisimaan klo 3.30 paikallista aikaa, mutta olihan se Suomen aikaa peräti klo 5.30, joten jo väsyttikin meitä lomamatkaajia kovasti.

Ensimmäinen päivä olikin ihanan aurinkoinen lomapäivä noin vähintään +25C päivällä. Sai nauttia auringosta täysin rinnoin ja oikoa koipia pitkin poikin Playa del Inglesin katuja ja kierrellä rannalla ja kuppiloissa ja ostareilla ja jo tarttui joitakin matkamuistojakin mukaan kainaloon. Seuraavat kolme päivää olivatkin sitten aika tuulisia, jopa hieman hiekkaisia tuulen takia rantabulevardilla, mutta kuitenkin aurinkoisia, niin että rusketuskin tarttui kävellessä, vaikka emme varsinaisesti aurinkoa ottaneetkaan. Se on joskus varsin petollista tuo viilentävä tuuli, kun ei sitten niin ehkä huomaakaan palavansa auringossa ollessaan. Lauantaina otimme taksin läheiseen lomakohteeseen Puerto Ricoon, taksi maksoi vain 25 euroa ja palasimme sielä pois poikkeen bussilla, joka maksoi kahdelta hengeltä vain 5,50 euroa yhteensä. Puerto Ricossa oli kaunista ja aurinkoista, siellä ei tuullut läheskään niin kovasti kuin Playa del Inglesissä. Ystäväni sanoikin, että ensi vuonna taas jälleen kerran Tjäreborg saa lennättää meidät Puerto Ricoon talvilomallamme, valitsipa hän jo siinä hotellinkin meille rantabulevardilla kävellessämme. Viime vuonna 2017 olimme olleet Tjäreborgin matkassa ylhäällä rinteessä ihanassa mukavassa uudehkossa Servatur Casablanca hotellissa, jossa meillä oli jacuzzi parvekkeella. Taksi oli onneksi edukasta huonojalkaisia ajatellen Puerto Ricossa, joten ylös rinteen hotellillemme se maksoi vain noin 2,50 euroa kahdelta, painovoimalla oli helppoa tulla ne sadat rappuset ensin alaspäin ostarille. Ensi vuonna 2019 talvilomallamme ajattelimme sitten vaihteeksi kokeilla jotakin toista hotellia alhaalla uimarannan tuntumassa, jonka lähellä rantakadulla yläkerrassa on muuten aika hyvä kreikkalainen ravintola, sen keittiön testasimme viime vuoden matkallamme. Toivottavasti valitsemassamme hotellissa on sitten tilaa meidän talvilomaviikollamme, sillä en vielä ole nimittäin varannut sitä valitsemaamme hotellia. Tämän vuoden tammikuun 2018 hotellimme varasin ihan heinäkuun 2017 alussa ja aluksi laskimme päiviä lomamatkamme alkuun niin kuin Tjäreborgin laskurikin laskee omilla sivuillani. Sitten matkakaverini alkoi laskea jo tunteja ja minuutteja ja sekuntteja lomamatkaamme jo hyvissä ajoin ennen matkaa, hän taisi odottaa tätä talvilomaa ihan tosissaan täysillä;)

Kaksi viimeistä lomapäivää Playa del Inglesissä ei tuullut enää niin kovaa, muttapa sittenpä satelikin vettä pitkin päivää molempina päivinä. Matkakaverini sai pari kertaa lämpimän kasteen molempina päivinä, kun hän oli koipia oikomassa rantabulevardilla ja ostareilla ilman minua, kesä kuitenkin kuivaa kastelemansa;) Iltaisin, kun oioimme koipiamme niitä Dingelin katuja pitkin, poikkesimme perituttuihin ja turvallisiin suomalaisiinkin kuppiloihin, kuten Mummola, Kuparipannu ja Apilaniitty sekä Pikku Kuppila, kaikilla näillä neljällä ravintolalla oli nämä perisuomalaiset nimet ja suomalaista henkilökuntaa palvelemassa ei niin englannin ja espanjan kielitaitoista aikuisempaa Suomipoikaa ja Suomityttöä. Meillä Suomessa oli sunnuntaina 28.1.2018 Presidentin vaalipäivä, jotenka me vietimme sitten vaalivalvojaisia illalla klo 20 jälkeen Kuparipannussa katsellen Suomi-televisiosta vaalitulospalvelua ja juoden paikallista Tropical-olutta. Niinpä Sauli Niinistöstä leivottiin meille Presidentti tuleviksikin vuosiksi Playa del Inglesin Kuparipannussakin runsaslukuisten suomalaisten keskuudessa. Mummola ja Pikku Kuppilakin olivat illalla aivan täynnä suomalaisia vastaanottamassa Presidentin vaalituloksia. Meillä oli omassa Occidental Margaritas hotellissamme todella monipuolinen ja runsas all inclusive ruokapaketti juomineen (sekä Tropical-olut että väkevät viinat) maksettuna, joten emme syöneet kaupungilla muuten, kuin ihan parisen kertaa. Tokihan piti testata se Mummolan lähistöllä samalla kadulla oleva paikallinen kreikkalainen ravintola, ihan hyvää ruokaa oli, otin Souvlakin Mythoksen ja Ouzon kera ja kaverini otti Kleftikon, joka sitten olikin aika eksoottinen kokemus: lampaan potka sitruunaperunoilla. Matkailu avartaa, ei ole meidän oman Kuopion Kreetan voittanutta. Mutta makuasioista ei todellakaan voi kiistellä, mikä ruoka sulaa toisen suussa ja toisen suussa ei sitten maistu laisinkaan.

Paluuaamukin keskiviikko koitti taas jälleen kerran aivan liian nopeasti, kun meillä oli vain viikon lomamatka Playa del Inglesiin. Lähtöaamuna söimme hotellimme Occidental Margaritasin tarjoaman aikaisen aamiaisen klo 4 aamulla ja bussimme tuli noutamaan meidät Las Palmasin kentälle klo 4.50. Las Palmasin lentokentällä shoppailimme viimeiset taxfree-ostokset ja tuliaiset ennen koneemme lähtöä. Tällä kertaa matkabudjettini piti kutinsa, minulta jopa jäi satku euroja kotona törsättäväksi. Lentokoneemme koti Kuopiota starttasi aika aikataulun mukaisesti klo puoli kahdeksan aamulla paikallista Espanjan aikaa ja Kuopioon saavuimmekin sitten peräti melkeistä puoli tuntia etuajassa ennen klo 16 Suomen aikaa.

Olipa kiva viikon lomanen tänäkin armon vuonna 2018, ensi vuonna 2019 tapaamme jälleen uudestaan Tjäreborg viikon lomasella tuttuun ja lämpimään Puerto Ricoon suoralla lennolla Kuopiosta, ensi vuoden hotellivalintamme pidän vielä salaisuutenani...

Kanariaterkuin - Silja

Kommentit (4)

| 11.2.2018 - 12:16

Tämä kommentti näkyy vain kirjautuneille käyttäjille

| 9.2.2018 - 19:29

Raija Pekkanen | 9.2.2018 - 16:24

Käyty on,menisin mielelläni taas.

HEIKKI REMES | 9.2.2018 - 13:51

HIENOA,KIITOS MUKAVASTA MATKASKERTOMUKSESTA

Hei Hyväntekijä - tilaa Sharewoodin uutiskirje!

Saat etuja, tarjouksia ja kilpailukutsuja sekä uutiskirjeen kerran kuukaudessa.
Tule mukaan. Hyvän tekeminen tekee onnelliseksi - tutkitusti.

ps. Jos olet rekisteröitynyt Sharewoodiin, saat uutiskirjeen ja edut automaattisesti.